Kuinka asiat saavat alkunsa?

Charles Lawrencen haastattelu

Teemu Kassilan haastattelun jälkeen nousi esiin lisää kysymyksiä Neljän tuulen alkuajoista ja Charles Lawrence on juuri se henkilö, jolta kysyä. Kuten monet tiedättekin, Charles on ollut osa Neljän tuulen yhteisöä vuosikymmeniä ja me arvostamme häntä elderinämme eli yhteisön vanhimpana.

Charles tuli Suomeen Isoäiti Carolynin saattajana heidän matkallaan Neuvostoliittoon osana Isoäidit Maailmanrauhalle kierrosta v. 1989. Välipysähdys oli Helsingissä ja Charles alkoi tutustua täällä aktiivisesti toimiviin ihmisiin kuten Johannes Setälään ja Teemu Kassilaan.

Mutta mitä tulee Charlesin matkaan henkisyyden saralla, se kaikki sai alkunsa jo paljon aiemmin. Charles kertoo, että vanhimmat huomasivat hänen olevan valittu siihen aikaan, kun hän alkoi herätä kulttuurin ehdollistumista ja työelämän ja toimeentulon arkisista pyörteistä.

Charlesilla on aivan erityinen side Hopi vanhimpaan Isoäiti Carolyniin ja hänet ohjattiin erään toisen vanhimman vision pohjalta tapaamaan Isoäitiä Hotevillaan, Arizonassa. Te, jotka olette Neljän tuulen jäseniä, olette kuulleet tämän Charlesin tarinan. Tiet Arizonan aavikolla olivat siihen aikaan hiekkateitä, joilla ei ollut mitään kylttejä. Tuolla päin, talvisaikaan saattaa sataa kovastikin lunta ja ajaessaan Charles joutui lumimyrskyyn. Hän ajoi tietämättä suuntaa ja teki käännöksiä intuitiivisesti. Vihdoin hän päätyi jonnekin ja näki ihmisen ulkona lumen keskellä. Hän astui ulos autostaan ja kysyi tältä henkilöltä, jota kuvasi ” pieneksi vilttikasaksi ulkona puupinon luona” (joka oli hakkaamassa halkoja) josko hän tietäisi reitin Isoäiti Carolyn Tawangyaman luo. Vastaus oli lyhyt: ”Mitä sinä hänestä haluat?” Charles vastasi: ”Minut lähetettiin hänen luokseen.” Isoäiti vastasi. “No tässä näet hänet!” ja ojensi Charlesille kirveen! Näin he tapasivat ja Charles alkoi auttaa häntä halkojen kantamisessa ja myöhemmin opetusten eteenpäin viemisessä. Isoäiti Carolyn adoptoi Charlesin laillisesti lapsekseen. Osa Isoäiti Carolynin polkua oli Hopi ennustuksen eteenpäin saattaminen (Mica taloon) U.N. Charlesilla oli myös osansa tässä prosessissa. Nämä ennustukset on kuvattu Prophecy kivessä, joka on hopeille pyhä.

Hopi vanhimmat Thomas, Titus, Dan, Carolyn ja muut opettivat Charlesille Hopien tien. Opetukset olivat joskus hyvin käytännöllisiä – maissin, kurpitsan ja papujen siementen kylvämisestä ja sadonkorjuusta syksyllä. Charles myös osallistui seremonioihin ja rukouksiin Kiwassa ja otti osaa tansseihin ja tapahtumiin. ”Hopit käyttävät 30 vuotta sen katsomiseen kuka oikein olet, 30 vuoden jälkeen minut ”kastettiin” hopiksi”, Charles kertoo. Osa Charlesin koulutusta opettajaksi ja lopulta vanhimmaksi on pitänyt sisällään monia kokoontumisia ja yhteistyötä monien vanhimpien kuten Wallace Black Elkin kanssa, Lakota heimosta.

Henkien tiellä ihminen saattaa kohdata hyvin vahvoja kokemuksia joita on mahdoton selittää. Yksi näitä kokemuksia on Charlesille ollut se, kun hopien Luojajumala Massau ilmestyi hänelle Isoäidin talolla. Tämä näky kesti monia tunteja.

Myöhemmin Suomessa Charles on tutustunut Markku Lehmuskallioon, Anastasia Lapsuihin, Tuomas Rounakariin ja moniin moniin muihin omilla poluillaan.

Charlesille Neljä tuulta on perhe ja hän on meidän Isoisämme. Pitkässä keskustelussa Charlesin kanssa kaikista kiinnostavinta on se kuinka henget työskentelevät kanssamme. On yllättävää kuinka ihmiset tutustuvat toisiinsa ja kuinka meidän kohtalomme tai tulevaisuutemme ovat kudottu yhteen monin tavoin. Alkuperäiskansojen näkökulmasta se on Iktome, joka kutoo elämän verkkoa ja sen solmut yhteyksien luomiseksi, jotka me koemme.

Haastattelu ja teksti: Sisko Pajari

Lisää aiheesta:

Uuden Tulen Soitto

Tervetuloa Neljän tuulen konserttiin!
Upea esiintyjäkaarti ilahduttaa meitä Uuden Tulen Keskuksen lumoavassa ympäristössä Syyspäiväntasauksen viikonloppuna sunnuntaina 25.9.2022 klo 16-20. Soittojen sydämenä on Neljän tuulen tiipii, mutta tapahtuma levittäytyy ympäristöön. Kannattaa siis pukeutua sään mukaan. Konsertin jälkeen on mahdollisuus jäädä saunomaan, joten pyyhe mukaan.

Kahvila ja lipunmyynti avataan klo 15. Lipun voi hankkia ennakkoon täältä. Lippuja on rajoitettu määrä.

Esiintyjinä

Tuomas RounakariTuomas Rounakari

Tuomas Rounakari on kansainvälisesti arvostettu suomalainen viulisti, säveltäjä ja etnomusikologi. Yhden miehen yhtyeessään hän soittaa viulua, laulaa ja soittaa nilkkoihin kiinnitettyjä tiukuja. Esityksessään hän siirtyy erilaisiin transsitiloihin.

Tuomas on inspiroitunut erilaisista dialogin muodoista; ihmisen ja luonnon, näkyvän ja näkymättömän maailma, muinaisen ja tulevan. Hänen ensimmäinen sooloalbuminsa ”Shamanviolin” oli varhaisimpien 1900-luvult Siperiasta peräisin olevien vahasylinteritallenteiden pohjalta tehdyn etnomusikologisen tutkimuksen tulos. Tuomas on yksi harvoista taiteilijoista, joka todella on palauttanut taiteen alkuperäiskansojen yhteisöille arvioitavaksi ja uudelleen kehitettäviksi.

Too Many Sisters

Too Many Sisters

Nurmijärveläinen Too Many Sisters -lauluryhmä tunnetaan riemastuttavista ja monipuolisista esiintymisistään. Ohjelmisto on laaja ja listalta löytyy kappaleita ja genrejä laidasta laitaan. On rockia, poppia, kansanmusiikkia, iskelmää, soulia ja gospelia; musikaalisävelmiä ja lastenlauluja unohtamatta!

TMS tuo keikoilleen tuulahduksen hyvää mieltä ja hiukan huumoria. Treeneissä stemmoja ja sointia viilataan tosissaan, muttei koskaan ryppyotsaisesti vaan vähän väliä raikuvan naurun säestyksellä. Tule sinäkin keikalle ja mukaan laulamaan!

Jukka-Pekka Lilja ja Mercedes Krapovickas

George & Angelique on duo, jonka innovatiivinen, värikäs maailmanmusiikkisoundi on samanaikaisesti sekä vanhaa että modernia. Kokoonpano syntyi argentiinalais-liettualaisen Mercedes Krapovickasin ja suomalaisen Jukka-Pekka Liljan yhteistyönä.
Erilaisten instrumenttien kokeilu sekä virkistävät ja persoonalliset sovitukset herättävät perinteiset kansanlaulut ja vanhat jouhikkosävelmät uuteen eloon. Duon soundi on saanut inspiraatiota Karjalohjan intiimeistä ja avarista maisemista.

 

Liput 35 € (Four Winds tuki ry jäsenet 30 €)  verkkokaupasta.

Kemin täydenkuun rumpupiiri

Kesä on vierähtänyt nopeasti. Nyt on aika nauttia ja kiittää kesän tuomasta runsaudesta. Ota siis mukaan rumpusi, helistimesi, soittimesi, äänesi tai tule vain meditoimaan rummun sävelin.

Kemin rumpupiiri järjestetään tällä kertaa Simojoen rannalla Ylikärpässä, Simossa. Voimme rummuttaa sään salliessa joko ulkona joen rannalla tai terassilla. Sateen sattuessa siirrymme sisätiloihin. Rumpupiirin jälkeen on mahdollisuus sään niin salliessa pulahtaa uimaan ja/tai grillata.

Rumpupiiri alkaa tilan pyhityksellä ja puhekeppipiirillä, jossa voit jakaa omia ajatuksiasi ja tunteitasi. Tämän jälkeen alkaa ohjattu rumpumatka. Rumpumatkan jälkeen voit halutessasi jakaa kokemuksiasi ja tuntemuksiasi matkasta. Rummutamme vielä yhdessä tämän jälkeen.

Varaa mukaan säähän sopiva vaatetus sekä alusta/viltti meditaatiota varten. Voit myös käyttää huivia silmiesi suojana rumpumatkan ajan.
Tarjolla on kahvia ja teetä.

ILMOITTAUTUMINEN JA LISÄTIEDOT:
Jaana Kuusela, e-mail: kuunpolulla(at)outlook.com tai 040-1855460/soitto, tekstiviesti tai WhatsApp.

Ilmoittautuminen viimeistään torstaina 11.8.2022. Ilmoittautumisen jälkeen saat vahvistuksen osallistumisesta. Osallistujamäärä maks. 6 henkilöä. Rumpupiiri järjestetään, jos vähintään 2 henkilöä osallistuu. Osallistumismaksu tulee suorittaa ennen rumpupiiriä. Rumpupiirit ovat päihteettömiä. Tulethan paikalle terveenä.

Piirimaksu 15€, Four Winds Tuki ry:n jäsenille, 10€ ei-jäsenille.
Ota yhteyttä, jos maksu tuottaa taloudellisesti haastetta.
Maksut hoituvat Neljän Tuulen verkkokaupassa, tuote on Rumpu-piiri.

Tarkempi osoite ilmoitetaan osallistujille ennen rumpupiiriä. Kimppakyytejä voidaan sopia esim. Kemistä.

Osallistumismaksulla katetaan rumpupiirin järjestämiskustannuksia ja tuetaan Neljän Tuulen toimintaa.

LÄMPIMÄSTI TERVETULOA!

Ishta Nupa Paynter

Tulenvartija Ishta Nupa kulki jo edesmenneen Lakota vanhimman Isoisä Wallis Black Elkin opissa ja on järjestänyt Pyhiä Inipi seremonioita jo yli 20 vuotta Bermudassa. Charles Lawrence on tuntenut Ishta Nupan jo ennen kuin vei Wallis Black Elkin Bermudaan. Heti kun Wallis Black Elk näki Ishta Nupan, hän tunnisti hänessä uinuneen lahjan kantaa Lakota hikimaja perinnettä tarkalleen hänen antamiensa ohjeiden mukaan.

Ishta Nupa tulee opettamaan meitä Inipin rakentamisen ja kaiken siinä tapahtuvan merkityksen. Jokainen vaihe on pyhä osa seremoniaa itsessään, hikimajan rakentaminen, alttarin ja tulikehän asettaminen. Ishta Nupa haluaa muistuttaa, että vaikka kaikki on tapahtumassa pyhää, ei siitä tule puuttumaan ilo.
Sana Inipi merkitsee uudelleensyntyä. Tämä matka uudelleensyntymään on aina tuntematon, myös Ishta Nupalle itselleen, kun tulee uusien ihmisten asuinsijoille. Ishta Nupa kertoo olevansa hetkessä kiinni ja kaikki tarkemmat ohjeet ja tarinat tapahtuvat paikan päällä Inipi seremoniaa rakennettaessa. Ishta Nupa tulee kiitollisin ja nöyrin mielin palvelemaan meitä, jotka haluamme osallistua tähän pyhään uudelleen syntymän seremoniaan.

Uusi puheenjohtajamme esittäytyy

Gitta Olenius on ollut Neljän Tuulen toiminnassa mukana vuodesta 1997 alkaen ja toimii nyt puheenjohtajana.

Tuulet ovat näiden vuosien aikana kuljettaneet Gittaa yhdessä Charles Lawrencen kanssa erilaisiin alkuperäiskansojen seremonioihin Yhdysvalloissa, Väli-Amerikassa ja Etelä-Amerikassa.

Gitalle on tärkeää ihmisten henkinen hyvinvointi ja työnsä ja eri alkuperäiskansojen viisauksien kautta oppinut monenlaisia menetelmiä vanhoista ehdollistumista vapautumiseen.

Gitta on opiskellut vuosia Tulevaisuuden tieteen opintopiirissä ja konferensseissa Eenokin avaimia, joiden tiedot auttavat ihmistä ymmärtämään, kuinka tärkeää on yhdistää tiede ja hengellisyys sekä eri kulttuurien vanhojen pyhien kirjoitusten värähtelyt nostamaan ihmisten tietoisuutta ja edesauttamaan sielun evoluutiota.

Alina Miete laulaa loitsurunoja

Alina Miete on laulaja ja luonnonnoita, joka löytää inspiraationsa luonnosta ja hengistä. Hän esiintyy Pohjoistuuli tapahtumassa perjantaina 29.7.2022.
SUOMEN KANSAN MUINAISIA LOITSURUNOJA LUETTUNA JA LAULETTUNA
Tule mukaan kuulemaan Suomen kansan muinaisten loitsurunojen historiaa sekä loitsurunoja luettuna ja laulettuna. Osa Elias Lönnrotin vuonna 1880 toimittamasta teoksesta lauletaan yhdessä mantran omaisesti, osa esitetään yleisölle.
Loitsurunoja oli kaikkiin tilanteisiin omansa; niin arkisiin asioihin kuin kala- ja metsästysonneen, oluenpanoon, lemmen nostatukseen ja sairauksien hoitoon sekä monituisiin kiputiloihin kuten hammastautiin. Olipa joukossa myös pelottavia manauksia ja kiinnityssanoja joilla esimerkiksi saatettiin matkoihinsa ja Hiiteen pahansuopa henkiolento.

Swami Atmananda Puri

Tantra on hindulainen ja buddhalainen esoteerinen filosofia ja menetelmä egon ja minuuden asettamien rajojen ylittämiseksi.

Swami Atmananda Puri on tantrikko joka johdattaa Havan-tuliseremonian aikana jokaisen kuuntelemaan itseään ja tuomaan rukouksensa tulen välittämäksi maailmankaikkeudelle.

Swami tuli mukaan Neljän tuulen kesätapahtumaan ensimmäisen kerran 2016. Sittemmin hän on palannut  aina uudelleen tapahtumiimme ja on ollut myös perustamassa Four Winds Asia -järjestöä Intiassa ja Nepalissa.

Swami Atmananda Purin työhön Intiassa, Jharkhandin alueella Dumkassa, voi tutustua mm. Shatan Ashramin koulun tuki ry:n sivun kautta.

Havan seremonia on Pohjoistuuli-kesätapahtuman ohjelmassa lauantaina 30.7.2022.

Neljän tuulen lauluja

Kalle, Ringa ja Meri ovat soittaneet yhdessä useiden vuosien ajan erilaisissa yhteyksissä, viimeksi Klava-yhtyeessä Neljän tuulen laulun sovituksen parissa.

Ringa Sunn on kansanmuusikon koulutuksen saanut ilmaisuvoimainen tulkitsija, joka oman äänensä lisäksi käyttää instrumentteinaan rumpua, munniharppuja ja pitkähuilua. Ringa myöskin säveltää ja sanoittaa.

Meri Hietala on monialainen taiteilija, joka hyvänä kuuntelijana osaa tuoda musiikkiin herkkää sävykkyyttä ja syvyyttä. Merin instrumentteina on ainakin viulu, laulu, munniharppu, rumpu ja perkussiot.

Kalle Kuisma on tehnyt musiikkia 45 vuoden ajan. ”Teinivuosina eteeni aukesi musiikillinen polku, jota edelleen kuljen aistit avoimina ja aina inspiroituen. Progressiivinen rock, maailmanmusiikki ja folk, ja ennen muuta avoin mieli sekä improvisaatio ovat pohjana musiikin aaltoihin heittäytymiselle ja sukellukselle. Minulle musiikki on aina kutsuva elävä virta, jonka ytimessä on suuri mysteeri.” Soittimina akustinen kitara, kantele, helistimet ja rummut.

Neljän tuulen lauluja -kokonaisuus koostuu itsetehdystä musiikista ja luoksemme löytäneistä lauluista, jotka on omistettu luonnolle, eri ilmansuunnille ja tuulille. Yleisö on tervetullut osallistumaan konserttiin kuunnellen sekä soittaen ja laulaen.

Hikimajatraditiot

Hikimajoilla on erilaisia nimityksiä kansasta riippuen kuten Lakotojen Inipi, pyhän kivikansan maja Blackfoot.

Lukuisat alkuperäiskansojen perinteet ympäri maailmaa ovat kehittyneet kansojensa pyhiksi perinteiksi palvelemaan heidän tarpeitaan. Nämä perinteet, mukaan lukien myös pohjoismaisten kansojen perinteet, ovat kietoutuneet syvälle kansojen psyyken kudoksiin. Osa perinteistä myös hienovaraisesti ylläpitää ja kannattelee kansojen alkuperäisiä myyttisiä tarinoita.

Pohjois-Amerikan mantereen kuten Meksiko, Navajo, Sioux, Blackfoot, Ute, perinteissä kansat ovat useiden sukupolvien ajan kehitelleet pyhiä seremonioita, jotka valmistavat osallistujansa tiettyihin tarkoituksiin. Hikimaja seremoniaa käytetään puhdistautumiseen ja parantamiseen ennen osallistumista tiettyihin rituaaleihin kuten Sundance eli aurinkotanssi tai Naraya, yhteinen tanssi kaikkien puolesta.

Kaikilla perinteillä on omat seremonialliset tapansa. Jotkin ovat hyvin samankaltaiset, joissakin on merkittäviä eroja. Näitä kaikkia yhdistää Suuren Äidin pyhään kohtuun palaamisen tunne. Hikimajan rakenne vie itsen alitajuisesti sen alkuperäiseen syntymäpaikkaan.

Jokaisella osallistujalla on oltava selkeä aikomus palata elämän alkuperäiseen ykseyteen Suuren Äidin pyhässä kohdussa. Istuminen pimennetyssä paikassa auttaa muistamaan ja liittymään kaikkeuteen. Jokainen, joka hyvin valmistautuneena ryömii pyhitettyyn paikkaan, palaa ulos puhdistuneena, huojentuneena ja täydellisesti uudistuneena. Hikimajassa linjaudutaan takaisin Suuren Hengen yhteyteen, vaikka emme tietoisesti sitä tietäisikään.

Seremonian vetäjä on saanut oman oppinsa vanhimmalta, joka puolestaan on saanut tietyn tradition mukaisen oppinsa häntä edeltävän sukupolven vanhimmalta. Jokaisella hikimajan seremoniallisella ”veden heittäjällä” on mukanaan erilaisia ​​lääkkeitä, joita he tuovat jokaiseen seremoniaan. Charles on tuntenut Ishta Nupa Paynterin jo ennen kuin vei Wallis Black Elkin Bermudaan. Heti kun Wallis Black Elk näki Ishta Nupan, hän tunnisti hänessä uinuneen lahjan kantaa Lakota hikimaja perinnettä tarkalleen hänen antamiensa ohjeiden mukaan.

Isoisä Wallace Black Elk ja Charles Lawrence valmistelemassa Inipi seremoniaa. kuva Charles Lawrencen arkistosta

Hikimajan vetäjät ovat sitoutuneet valmistelemaan osallistujia jättämään

taakseen ja luopumaan kuluneista tarinoista, jotka ovat johtaneet hänet tähän hetkeen. Alkuperäiskansat näkevät itsensä olennaisena osana kaikkea olemassa olevaa ja käyttävät luonnonolentoja auttamaan matkaansa pimeään kohtuun ja sieltä pois. Kun perinteisillä tavoilla astutaan hikimajan kynnyksen yli harkitusti ja tietoisesti valmistaudutaan jättämään taakse kaikki vanha, josta on kasvanut ulos kuin nahkansa luonut käärme ollakseen uusi itse.

Tämän ajan henki kutsuu meitä astumaan esiin ja uudistamaan itsemme. Pyhän kivikansan majaseremonia mahdollistaa meille syvän keskinäisen yhteyden tunteen. Voimme tukea toinen toisiamme ja se vie meitä eteenpäin.

Hikimajarituaalissa asiat, olosuhteet ja uskomukset muuttuvat monin tavoin. Paluuta entiseen ei ole. Kun olemme virittyneet samalle taajuudelle ja tunnistamme itsemme uudelleen arvokkaina pyhän olemassaolon kehän jäseninä niin, tie tuntemattomiin, kartoittamattomiin maailmoihin voi olla hauska seikkailu.

Kaikki hikimaja seremoniaan osallistuvien on tärkeää osallistua hikimajan rakentamiseen. Kaikki mikä on olemassa on pyhää (Wakan), niinpä myös kaikki mikä liittyy hikimajan rakentamiseen on pyhää, kivet, kaaripuut ja päällysmateriaalit sekä osallistujat.

Tulikehän paikka, Chanupan (Pyhän piipun) alttari ja itse hikimaja sijoitetaan siten, että ne linjautuvat pohjoiseen ja kaikkeen luotuun.

Isoisä Wallis Black Elkin opetukset ja nykyisin Charlesin ja Ishta Nupan opetukset ovat syvällisiä kantaen tiedon kaukaa menneisyydestä siitä, että me kaikki olemme tähti-ihmisiä ja että henkemme voi linjautua takaisin kaiken luodun kanssa.

Charles Lawrence ja Istha Nupa Paynter Bermudassa. Kuva Ruth-Anne Outerbridgen arkistosta

Hikimaja-seremonia pidetään Pohjoistuuli-tapahtumassa lauantaina 30.7. sekä ennen leiriä torstaina 28.7., johon voi ostaa lipun Uuden Tulen Keskuksen verkkokaupasta.